Månatliga arbetsgivardeklarationer på individnivå (AGI)

2019-06-12

Nu är sommaren här och snart är det semester för de allra flesta Tro det eller ej, det som dock inte tar semester är den månatliga arbetsgivardeklarationen på individnivå (AGI). Den ska skickas till Skatteverket i sedvanlig ordning även om många av oss tar en paus i hängmattan.

Nu i juni har Skatteverket släppt en release med uppdateringar av deklarationsytan för AGI. Enligt uppgift ska man bland annat nu kunna ta bort enskilda filer som har gått fel. Tidigare har "ta bort"-knappen rensat allt som finns på ytan, vilket har varit olyckligt då även korrekta filuppgifter har raderats.

Från juni är det också möjligt för betalningsmottagarna, dvs era anställda och pensionärer, att kunna logga in på "Mina sidor" hos Skatteverket för att se vad ni som arbetsgivare har deklarerat respektive månad. Det finns även en total summering för året redovisat. Att observera är att det också finns en uppmaning att ta kontakt med er som arbetsgivare om individen tycker att någon uppgift inte stämmer. Ert företagsnamn framgår. Det innebär att en pensionär kan komma att ringa till er om de anser att någon pensionsuppgift är felaktig. Det här gäller givetvis bara de pensionärer som har någon form av direktpension. Vanliga pensionsförsäkringar redovisas liksom tidigare med en årlig kontrolluppgift.

Det kan vara bra att uppdatera era HR-funktioner (support) om att pensionärer kanske hör av sig med frågor om redovisade belopp. De ska ju egentligen ringa till oss, men eftersom det olyckligtvis inte längre är SPP Konsult som står som utbetalare hos Skatteverket så lär de ringa till er i första hand.

En vädjan

Det är fortfarande ett större antal företag som väljer att låsa sin redovisningsperiod direkt efter en lönekörning. Det ställer till väldiga problem för alla oss (pensionsadministratörer och försäkringsbolag) som levererar uppgifter om pensionsutbetalningar till er deklarationsyta. Uppgifterna kan inte läsas in och det innebär manuellt arbete både för er och för oss för att säkerställa att uppgifterna verkligen kommer in på deklarationsytan. Tyvärr kan vi inte skicka uppgifter till Skatteverket tidigare än första bankdagen i en månad eftersom det kan pågå pensionsutbetalningar ända till den sista dagen månaden före. Informera gärna de som ansvarar för deklarationen att invänta externa filer innan redovisningsperioden stängs.

Från och med juli går vi digitalt

Från och med juli månad så kommer alla postala utskick från SPP Konsult till pensionärerna att upphöra och istället kommer breven att kunna hämtas i en e-brevlåda. Information om detta är på väg ut till alla pensionärer. I och med att de månatliga kontrolluppgifterna kommit till världen så blir det ohållbart i längden att skicka brev varje månad till tusentals individer, framförallt ur ett miljöperspektiv.

Vid frågor så går det bra att kontakta SPP Konsult på telefon 08-451 70 99.

Ha en fin sommar!

Petra Holtsjö Lundin